Foglaljon időpontot!

Központi telefonszám: +36 20 911 7501

 

Milyen fogkrémek léteznek és melyiket válasszam?

Sokszor kérdezik páciensek, hogy olyan sokféle fogkrémet lehet kapni, melyiket használjam?

A fogkrémnek alapvető szerepe a plakk eltávolításának elősegítése és hogy kellemesebbé tegye a fogmosást, de nem elhanyagolható a benne lévő anyagok terápiás hatása sem. Nagyon sokféle hatású fogkrém van és laikusnak sokszor nehéz a választás, de ilyen esetben mindig segít a dentálhigiénikus, aki a fogak és az íny állapotának, plakk- és fogkőképződési hajlamának megfelelőt kiválassza, figyelembe véve a dohányzást, a fognyaki érzékenységet és egyéb egyéni problémákat és elvárásokat a fogkrémmel szemben.

A különböző fogkrémek fő összetevői azonosak: abrazív anyagok, amik a lepedék eltávolításának hatékonyságát növelik, felületaktív anyagok a habzás érdekében valamint a lepedék feloldását segíti, oldószerek, stabilizáló és kötőanyagok, amik a fogkrém konzisztenciáját adják, ízesítő és illatanyagok. Ezen kívül kémiai anyagokat és gyógyszereket adnak hozzá, amik különböző fogászati problémákra adhatnak megoldást-

Fogszuvasodás megelőző fogkrémek

Ezek a fogkrémek fluorid vegyületet tartalmaznak. Többfajta fluorid vegyületet alkalmazható: aminfluorid, nátrium-fluorid, nátrium-monofluoro-foszfát. Jelenleg az aminfluoridot tartalmazó fogkrémeket tartjuk a leghatékonyabbnak.

(Pl. Elmex, Lacalut)

Ínygyulladás elleni fogkrémek

Hatóanyaguk a chlorhexidin, a triclosan, gyógynövények, vitaminok. Ezeknek a fogkrémeknek önmagukban a klinikai hatásuk nem bizonyított, a mai napig nincs egyetlen olyan kémiai szer, ami a mechanikus fogtisztítást hosszútávon helyettesíteni tudná. A tapasztalat viszont azt mutatja, hogy a helyes fogmosási technikával, fogköztisztítással és ínygyulladás elleni fogkrémmel hosszútávon nagyon jó eredményeket lehet elérni.

(Parodontax)

Gyógynövény tartalmú fogkrémek

Leggyakrabban zsálya, mirha, kamilla, menta, eukaliptusz, szegfűszeg, körömvirág tartalmúak. Szájszárazságot csökkentő fogkrémek: a fogkrém összetevői hasonlítanak a nyál összetevőihez, hidratáló hatásúak. Tartós bevonatot képeznek a szájnyálkahártyán és csökkentik a kellemetlen, viszkető érzést.

(Bioten)

Fehérítő hatású fogkrémek

Ezek a fogkrémek nátrium bikarbonát tartalmúak, az ebből felszabaduló oxigén molekulák oxidálják az elszíneződésért felelős vegyületeket. Rendszerint nagyobb szemcséjű (abrazívabb) anyagokat is tartalmaznak, hogy a nikotin, a kávé és az ételek okozta lerakódásokat hatásosabban eltávolítsák. Így két irányból is segítik az optikailag világosabb fogszín elérését.

Fognyaki érzékenységet csökkentő fogkrémek

Az ebbe a csoportba tartozó fogkrémek a szabaddá vált dentincsatornák lezárásával csökkentik az érzékenységet. Tartalmazhatnak stroncium-kloridot, hidroxilapatitot, pro-argint, aminfluoridot vagy deszenzibilizáló szereket, például kálium-kloridot. Vannak készítmények, melyek azonnali hatást ígérnek, de igazából tartós használatuk hoz megbízható eredményt.

Gyermekfogkrémek

Alacsonyabb fluorid tartalmúak, mint a felnőtteknek szánt fogkrémek, ízük kellemesebb, édesebb, amit fogat nem károsító xilittel érnek el.

Mindenkinél egyénileg kell eldönteni, hogy melyik fogkrém a megfelelő, kiválasztásában kérje a fogorvosa segítségét. Gyermekeknél és fiatal felnőtteknél inkább a fogszuvasodás elkerülése a cél, idősebb korban pedig az íngyulladás és a fogágy betegség tüneteinek a csökkentése. Azonban ne felejtse el, hogy a legjobb fogkrém sem helyettesíti a fél évenkénti fogászati ellenőrzést, valamint a fogorvos által végzett professzionális tisztítást!


Hogyan mossunk fogat? A fogmosás helyes technikája

1. Mosd a főétkezések után

Az ápolt fogak és friss lehelet titka a rendszeres fogmosás. Nem azt mondjuk, hogy egy nap tizenhatszor állj neki fogat mosni, hiszen azzal inkább ártatsz az ínyednek és a fogzománcnak, de a főétkezések után nem árt egy alapos tisztítás. Persze azok, akiknek valamilyen fogbetegségük van vagy fogszabályzót viselnek, kivételek ez alól: nekik ajánlott naponta többször, akár négyszer is fogat mosni. Fontos, hogy ne használj túl kemény fogkefét, mert azzal felsértheted az ínyedet.

2. Figyelj a mozdulatokra

Az sem mindegy, hogy mosod a fogaidat. Haladj az ínyed felől a fogak éle felé, körkörös mozdulatokkal tisztíts. Ügyelj arra, hogy ne nyomd erősen a fogkefét a fogaidra, nehogy felsértsd az ínyedet.

3. Cseréld le gyakran a fogkeféd

Bármennyire is ragaszkodsz a fogkefédhez, negyedévenként nem árt újra cserélni. Ilyenkor ugyanis már a kefék szálai nem higiénikusak. Ugyanez vonatkozik az elektromos vagy elemmel működő fogkefékre is, azoknak a fejét is célszerű háromhavonta újra cserélni.

4. Kicsi, nagy vagy közepes?

Bizonyára te is láttad már a drogériákban, milyen sokféle fogkefe létezik. Vannak nagyobb, közepes és kisebb fejű kefék is, lágy és kemény szálerősségűek. A fogorvosok szerint a kisfejű fogkefe a legjobb, mert azzal valamennyi fog külső és belső felülete könnyen elérhető. A kemény szálerősségű fogkefét cseréld inkább lágyra, így elkerülheted az ínyvérzést és az ínybántalmakat.

5. Szájvíz és fogselyem

A legtöbben azért nem használnak fogselymet, mert időigényes és hosszas babrálás helyett inkább félreteszik. Pedig naponta legalább egyszer, lehetőleg lefekvés előtt érdemes fogselymet használni – ezzel ugyanis olyan helyekre is be tudsz férkőzni, ahova a fogkeféddel nem. Hogy minél tovább megőrizhesd fogaid egészségét, használj szájvizet is. Ma már számtalan ízesítésű termék közül választhatsz, próbáld ki őket!


Mitől alakul ki az ínyvérzés?

A népesség közel ötöde tapasztalja magán, de csak kevesen fordulnak orvoshoz az ínyvérzés miatt. Holott kezeléssel nem csak a fogvesztés, de az egész szervezetet érintő betegségek is megelőzhetők

Nem megfelelő szájápolás
Meglepő módon, az ínyünknek elég nagyjából 36 óra ahhoz, hogy egészségesből beteggé váljon. Ha tehát másfél napig nem mosunk fogat, azzal máris azt kockáztatjuk, hogy hamarosan elkezd vérezni az ínyünk, megduzzad, rózsaszín helyett pedig élénk pirossá válik. A fog- és szájápolás az egyik legegyszerűbb dolog, amit az egészségünkért megtehetünk. A napi kétszeri fogmosás a minimum, de érdemes szájvizet is használni, valamint fogselyemmel rendszeresen kitisztítani a fogak közötti területet is.

Egészségtelen ételek
A megfelelően összeállított, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, főként gyümölcsökből és zöldségekből álló étrend elengedhetetlen az egészséges ínyhez - ez a terület ugyanis az egyik első, melyen megtapasztalhatjuk az egészségtelen táplálkozás hátrányait. Az ínyvérzés egyik kiváltó oka ugyanis a vitaminhiány.

Dohányzás
A felmérések szerint a dohányosok sokkal fogékonyabbak az ínybetegségekre, mert a cigarettában lévő méreganyagok pusztító hatással vannak az ínyre. A dohányzás hatására az íny megvastagodhat, megnagyobbodhat, és a tápanyagok sem jutnak el hozzá megfelelő módon. A vérző ínnyel a bakteriális fertőzések is együtt járnak, melyek a fekélyessé váló ínyt még erőteljesebben érinthetik, ráadásul a véráramba bekerülve az egész szervezet egészségét veszélyeztetik.

Vitamin hiányok

 Bizonyos vitaminok, például a C-és a K-vitamin hiánya is lehet az ínyvérzés oka

Genetika

Ha a családunkban már előfordult ínybetegség (és ez minden harmadik emberre jellemző), akkor a szokásosnál is jobban kell koncentrálnunk arra, hogy a ínyünk egészségét megőrizzük.

Szervi betegségek:

Máj-, vese- artériás- vagy hajszálér-problémák, cukorbetegség vagy szívproblémák miatt is kialakulhat ínyvérzés.

Gyógyszerek

Néhány gyógyszer mellékhatásai között találjuk az íny megnagyobbodását, megvastagodását vagy éppen a nyáltermelődés csökkenését. Ezek mind hozzájárulhatnak a kórokozók elszaporodásához és az ínybetegségek kialakulásához. Mindenképpen olvassuk el a szedett gyógyszerek tájékoztatóját, és ha egyébként is hajlamosabbak vagyunk az ínybetegségekre, egyeztessünk az orvosunkkal, hátha a gyógyszerváltás megoldás lehet.

Szabálytalan fogak

Meglepő módon, ha a fogaink nem szabályosan állnak, és a harapásunk túl mély vagy éppen magas, akkor valószínűbb, hogy előbb-utóbb ínybetegség is kialakul nálunk. A fogakra irányuló aránytalan nyomás az ínyt is érinti, így az fogékonyabb lesz a bakteriális fertőzésekre.

Fogvesztést és szívbetegséget is okozhat a fogínygyulladás

Fontos tisztában lenni azzal, hogy a tartós, visszatérő ínygyulladással nem csak a fogvesztés kockázata nő, de olyan betegségeké is, mint a demencia, a szívbetegségek, az ízületi problémák vagy a merevedési zavarok. A szakember szerint a megoldás alapja a szájhigiénia, amely minimum napi kétszeri alapos, legalább két percig tartó fogmosásból, valamint a fogközök tisztításából áll. A fogorvos pedig akár orvosi megoldásokkal is megfékezheti a már kialakult gyulladást és annak esetleges súlyos következményeit.

Jókai Dental fogászati szakrendelő